Borgmester Pernille Beckmann og erhvervs- og turistchef Tina Charlotte Koeffoed fejrede tiåret for afholdelsen af Sjællands største transportmesse Transport Øst – som fandt sted for 11. gang – i Greve lørdag, den 7. september. Borgmesteren indviede messen og besøgte efterfølgende flere udstillere.

Arrangøren Danske Transport Medier kan prale af, at det samlede besøgstal igen oversteg 5.000 på de to dage messen varer.

Efterårssolen skabte optimale rammer for den udendørs transportmesse hos Mercedes- Benz i Ventrupparken i Greve, da borgmester Pernille Beckmann var med til at fejre, at Sjællands største transportmesse for 10. gang fandt sted i Greve og at hun selv for sjette gang holdt talen, der markerer messens åbning. Bagefter gik hun sammen med Greves erhvervs- og turistchef og byrådskollegaen Torben Hoffmann en rundtur på udstillingen og fik en snak med både udstillere og besøgende, der kunne nyde synet af lastbiler, kraner og andet udstyr. Borgmesterens deltagelse handler også om at lægge ører til, hvad erhvervsaktører mener Greve Kommune kan gøre for at understøtte, at branchen oplever, at det fortsat er attraktivt at drive forretning i kommunen.

Baloo efterlyser ”det rent og skært nødvendige” for lastbiltrafikken i Greve

Transportmessens store kran tronede gævt over messens cirka 70 udstillere, da Pernille Beckmann bød velkommen til transport- og logistikbranchens traditionsrige fagmesse for vognmænd og chauffører, som igen i år blev afviklet på Mercedes-Benz’ grund i Ventrupparken. I sin tale nævnte borgmesteren, at hun var glad for at Greve er blevet messens hjemsted og gav udtryk for, at hun håber, at Greve vil fortsætte samarbejdet med Danske Transport Medier, der arrangerer messen, idet transport- og logistikbranchen er en markant og afgørende industri i Greve Kommune.

– Vi er glade for, at Greve er omdrejningspunktet for mange transport- og logistikvirksomheder, der har glæde af placeringen tæt på motorvejen, København og lufthavnen. Det glæder mig, at det går godt for branchen, og at nye virksomheder bl.a. kommer til i det nye Greve Distributions Center, sagde Pernille Beckmann.

Enorme Volvo-vogne på udstillingen

Da borgmesteren gik en rundtur på messen sammen med erhvervs- og turistchef Tina Charlotte Koeffoed og byrådskollegaen Torben Hoffmann, mødte hun mange kendte ansigter. En af gengangerne var Finn Mortensen fra Volvo Truck Center Danmark A/S, der igen deltog i messen for at promovere nye tilbud. Det blev bl.a. til en snak om batteridrevne lastbiler og hvorfor det endnu ikke er muligt at omlægge fra diesel til el. Batterierne er simpelthen ikke store nok, og de ville skulle lades op alt for ofte. Først når lastbilerne kan køre lige så langt på ’literen’ med el som med diesel er el aktuelt. Men det er naturligvis kun et spørgsmål om tid, før der findes en løsning – men omstillingen vil tage tid, oplyste Finn Mortensen.

I et årti har Transport Øst været med til at markere Greves identitet som et naturligt centrum for transport- og logistikbranchen. Greves erhvervs- og turistchef Tina Charlotte Koeffoed er glad for, at transportmessen er blevet en tradition i Greve, der styrker relationerne mellem kommunen og aktørerne i transport- og logistikbranchen og virksomhederne imellem.

– Det er glædeligt, at messen igen i år er så velbesøgt. Vejret er i den grad med os, og der er ingen tvivl om, at messen bidrager til at cementere Greves styrkeposition indenfor transport- og logistikbranchen, udtaler Tina Charlotte Koeffoed og fortsætter: Det er vigtigt for os at besøge messen netop fordi transport- og logistikbranchen tæller så mange lokale virksomheder i Greve. Vi arbejder for at fremme dialogen med branchen og understøtte dens positive udvikling. Især derfor er det positivt, at er blevet så attraktiv, at udstillingspladserne igen i år blev revet væk, udtalte Tina Charlotte Koeffoed.

Bedre lastbilparkering og chaufførvilkår

På messen fik borgmesteren med følge en fyldestgørende rundvisning ikke kun blandt standene, men i førervogne, og kom sågar på ’skolebænken’, som vognmanden Kim Ancker med kaldenavnet Baloo havde indrettet til lejligheden. Og det var ikke Junglebogen, Baloo ville drøfte, men derimod den ’asfaltjungle’, som det er blevet at gennemskue myndighedskrav for chauffører og tage livtag med de udfordringer, der er forbundet med lastbilparkering og adgang til badefaciliteter, affaldshåndtering, spisemuligheder m.v. vokser.

– Vi sørger for bl.a. qua vores mange årlige virksomhedsbesøg løbende at indhente viden fra kommunens logistik- og transportvirksomheder om de akutte problemer det giver af både infrastrukturmæssig og sådan helt lavpraktisk karakter for de chauffører og vognmænd det berører. Vi er simpelthen nødt til at arbejde på de her problemstillinger ikke kun lokalpolitisk i forhold til grundsalg, men jo i endnu højere grad nationalt, idet regeringen bestemmer krav om hviletider, miljøkrav og deslige, afsluttede Pernille Beckmann.

Kilde: ErhvervsCentret i Greve

Deltag i debatten
Del.

Kommentarer er lukket.